10 Tips Til Toastmasteren

Skal du enten selv være toastmaster eller finde en til en stor social begivenhed? Så kommer der her 10 tips til, hvad en god toastmaster skal være forberedt på.

Hvad er en toastmaster? En toastmaster er en udvalgt person til en festlig begivenhed, som står for at koordinere og præsentere taler, sange og andre indslag. Rollen bliver ofte anvendt til bryllupper, og der følger et stort organisatorisk ansvar med den, som får rollen tildelt som toastmaster.

Som toastmaster er du en form for vært og ordstyrer til festen, og det er en yderst vigtig og ansvarsfuld rolle at være toastmaster. Derfor har vi samlet 20 tips til toastmasteren, så vedkommende er klar til opgaven.

10 tips til toastmasteren

Ordet toastmaster betyder direkte oversat for skålemester. Tag ikke dette alt for bogstavelig, fordi et råd er selvfølgelig, at du ikke bliver alt for beruset. Man kan dog godt drikke lidt, men hvis du skal overholde de følgende 10 tips, er det vigtigt, at du ikke bliver for fuld.

#1 Forbered dit materiale, og vælg kendte emner

#2 Kend lokationen på forhånd

#3 Kend dit publikum (gæstelisten - især nøglepersonerne)

#4 Ankom i god tid og meld hurtigt ud, hvem du er

#5 Hold talerne talerne, sangene etc. inden for tidsintervallerne og vær specifik i udmeldingerne.

#6 Du skal koordinerer med køkkenet og servicepersonalet

#7 Vær afslappet, nyd dig selv og husk at være passioneret omkring din prestigefyldte rolle

#8 Hav noter med, kend rækkefølgen på programmet og ikke mindst dine egne og andres indslag. (Lav en checkliste)

#9 Husk pauser mellem indslagene, og sørg for, at gæsterne ved hvornår de skal være tilbage

#10 Vær forberedt på det værste. Tag også gerne små noter undervejs i festen, så du eventuelt kan give en opsummering, inden gæsterne bliver sat fri på dansegulvet etc.

Ja, der kommer mange opgaver, som man skal være forberedt på som toastmaster. Det er meget forskelligt, hvordan det er fra fest til fest, men en ting er sikkert, toastmasterens rolle er yderst vigtig for begivenhedens forløb.

Så forbered dig på det værste, men forvent det bedste. Folk er der som regel for at have en god fest, så bare husk at have charme og et godt humør. Du skal være den røde tråd til festen.

Du sørger for gæsterne, informationen og tidsplanen, men den bedste toastmaster kan klare disse opgaver imens han/hun har en god fest. Stort held og lykke med din tjans, og husk at holde dig til nogle af de emner og kompetencer, som du kan og har i forvejen.

Sidste tip: Det kan være grænseoverskridende for nogle at stå foran et publikum. Øv dig foran spejlet og forbered især den første tale. Derudover kan vi anbefale at se nogle inspirerende film med karismatiske taler.

Eventuelt brug nogle citater fra film eller bøger, til at bryde hul på isen. Det skal dog passe til publikummet og arrangementet.

Tak til Ruby Rejser

Der skal lyde et stort tak til Ruby Rejser, som via deres støtte har gjort denne artikel mulig. Ruby Rejser tilbyder et hav af forskellige specialrejser, hvor du virkelig kan komme ud og opleve verden. De tilbyder blandt andet en masse spændende skirejser som for eksempel skiferie i Norge.

Image: Canva
Relaterede indlæg